Stappenplan bij het maken van een professionele website

Veel ondernemers die ervoor kiezen om een website te maken weten niet goed hoe ze moeten beginnen. Het is belangrijk om je daarom goed in te lezen en goed te laten informeren. Aan welke punten moet je zoal denken wil je een professionele website maken?

Wat is het doel van je professionele website?

Denk eerst goed na wat het doel van je website is. Voor wie maak je de website? En wat wil je met je website bereiken? Is het de bedoeling dat je bezoekers puur worden geinformeerd? Of wil je ze misschien prikkelen en zorgen dat ze contact met je opnemen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een formulier invullen? Dit zijn zo een aantal zaken waar je vooraf aan moet denken wil je een professionele website maken. Want bij ieder doel hoort weer een andere opbouw en invulling van je website.

De vormgeving (lay-out) van je website

Hoe komt je lay-out eruit te zien? Waarschijnlijk heb je nog geen idee. Daarom kan het verstandig zijn om eens wat inspiratie op te doen door te kijken hoe jouw concurrenten dit doen. Hoe ziet hun website eruit? Schrijf ook eens op wat je niet mooi vindt.

Eenvoudig en snel kunnen navigeren

Zorg voor een duidelijke en niet al te grote menustructuur. Bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien waar het menu is en wat ze kunnen zoeken. Doorgaans bestaat een goede menustructuur uit zo’n 5 a 6 hoofd-items en daaronder een dropdown menu. Een uitklapmenu moet niet te lang zijn en zorg er ook voor dat je menu niet nog eens een keer weer uitklapt.

Goede en relevante content

Schrijf sterke webteksten die relevant zijn voor je doelgroep en eenvoudig te begrijpen zijn. Gebruik niet al te lange zinnen maar liever korte. Hoe makkelijker het leest hoe prettiger jouw bezoeker dit zal ervaren. Houd er bij het schrijven van teksten ook rekening mee dat bepaalde zoekwoorden terugkomen in de tekst. Deze zoekwoorden zijn belangrijk omdat je hier goed op gevonden wilt worden in Google. Een professionele website moet altijd voorzien zijn van goede en sterke content.

Meten is weten!

Koppel Google Analytics en Google Webmaster Tools aan je website. Zo kun je alle statistieken met betrekking tot je website meten. Maak een sitemap en zorg dat deze geupload wordt in Google Webmaster Tools. Een sitemap zorgt er voor dat Google je website makkelijker kan doorzoeken. Heb je nog hulp nodig bij het maken van jouw professionele website? Dan kan je altijd een website bouwer vragen om je te adviseren of door de website te laten maken.